Een brede waaier aan verschillende vormingen

Sapperlootjes heeft door zijn  achtergrond een brede waaier aan mogelijkheden voor vormingen.

De meest voorkomende aanvragen zijn creastages in de hogscholen.

Gedurende 3 of meer dagen worden de studenten ondergedompeld in  een creatief bad. Zelf begeleidt Sapperlootjes  beeldende workshops en inhoud. De andere disciplines(muziek, drama, dans, …)  kunnen ook voorzien worden door freelancers.

Pedagogische studiedagen

Sapperlootjes gebruikt zijn ervaringen van de creadagen en workshops voor kinderen en jongeren om de vorming op te bouwen. Vol bruikbare hapklare tips en praktijkgerichte duiding.

Volgende vormingen werden al gegeven en ontwikkeld. Maatwerk is altijd mogelijk!

Pedagogische studiedagen kunnen al vanaf 330 euro per dagdeel.

Vorming muzisch hoekenwerk

Tijdens deze actieve en praktijkgerichte vorming ontdek je als deelnemer wat muzische hoeken zijn, welke hoeken je kan inrichten in functie van je beeldende opdrachten, hoe je zelf aan originele ideeën kan beginnen en wat je rol als begeleider inhoudt bij procesgericht werken.

We beginnen met een theoretische inleiding, vertrekkend vanuit pedagogische en psychologische modellen. Na deze kaders en kapstokken kan je tijdens een praktijkgedeelte zélf beleven hoe het is om op ontdekking te gaan in enkele vooraf opgestelde hoeken. Ten slotte is er tijd voor reflectie, bespreking van de theorie en uitwisseling over het begeleidingsproces.

Vorming “Help, kunst in de klas”

Een ideale vorming voor leerkrachten en teams die nog steeds op zoek zijn naar de vertaling van de leerplannen muzische vorming. Hoe maak ik die beleidstaal nu concreet? Welke opdrachten kan ik doen en wanneer is iets muzisch?

Kunstbeleving kan heel laagdrempelig. Je moet er zelf niet per se veel kaas van gegeten hebben, je moet vooral zin hebben om er aan te werken. Tijdens deze vorming krijg je tools mee om aan de slag te gaan met dramalessen, beeldlessen (beyond pinterestvoorbeelden), bewegingsexpressie en muziek in de klas.

Begeleidershouding: Hoe sta ik voor een groep? Wat met moeilijke groepen? Oogcontact, houding, uitleg, … Wat met groepen in een klassituatie?

Muzische vorming voor leerkrachten: Het belang van muzisch werken,  muzisch werken als geïntegreerde werkvorm.  Hoe bouw ik een drama-les op?  Eerste hulp bij schilderactiviteiten, ….

Taalanimator: Wat met anderstalige nieuwkomers? Hoe mij duidelijk verstaanbaar maken in een andere taal? Hoe me duidelijk maken in het Nederlands? Tips and trics.

Creatief denken: Hoe kom ik los van de vaste denkpatronen? Hoe kan ik nieuwe ideeën krijgen die realistisch zijn? Er komen in deze vorming verschillende technieken van divergent en convergent denken aan bod. Dit kan op animatorniveau (creatief met materiaal, spelen,…) of op hoofdanimatorniveau (hoe kan ik mijn weekplanning aanpassen, hoe los ik bepaalde praktische problemen op,…)